#12 Hoe leer ik eigenlijk?

Blijvend leren

Ik houd ervan nieuwe dingen te leren. Dus toen ik voor de zomer besloten had dat ik een nieuwe site wilde, dacht ik: waarom maak ik die niet zelf? Ik had bij het vullen van mijn huidige Zijnsoriëntatie-site met de pagebuilder Elementor leren werken, dus ik dacht: het bouwen van een site is slechts een kleine uitbreiding hiervan, dat doe ik ook wel even. Nou, daarin kwam ik bedrogen uit. Ik ben net geen digibeet, maar dit stond toch wel ver van me af. Ik deed het dus niet even. Het nam met tussenpozen zo’n 10 weken, ca. 1 tot 2 uur per dag, in beslag. Omdat het bouwen van een site een relatief compact project is, waarbij ik me meer dan eerder bewust ben geworden hoe ik eigenlijk leer, vind ik het leuk om dat leerproces te delen. 

Ik heb mijn Zijnsoriëntatie-site opgezegd, omdat ik de komende 2 jaar mijn leraarschap Zijnsoriëntatie ga afbouwen, mede door mijn leeftijd- ik ben inmiddels ver voorbij de pensioengerechtigde leeftijd. Tegelijk ben ik gefascineerd geraakt door wat er in groepen gebeurt. Als reflectief onderzoeker doe ik volop onderzoek naar groepsprocessen van de groepen waar ik zelf in zit. Ik schrijf daar blogs over en ik begeleid een groep. Voor dit nieuwe aanbod en blogs heb ik een nieuwe site nodig. Dat motiveerde me erg.

Hoe ging leren bouwen van een site in z’n werk?

Na een tip van een vriendin heb ik een tutorial van Ferdy Korpershoek van 9 uur op youtube beluisterd. Niet een keer, maar vele malen, in kleine stukjes. De eerste keer duizelde het me, hij praat snel, beweegt voortdurend met zijn cursor over het scherm, en noemde allemaal termen die ik niet kende zoals plugin, snippet, padding, SEO, sticky, hero enz. Ik moest een ‘nieuwe taal’ leren. Maar dat niet alleen, ik moest ook uitvinden hoe ik de stof uit de tutorial verwerkte in een eigen site. 

Al doende ontdekte ik hoe ik het best met zijn aanwijzingen kon omgaan. Ik ondekte zo dat ik telkens een stapje verder kwam, maar ook dat ik weer snel vast kwam te zitten. Wat ik ook probeerder, niets lukte dan, ik werd er gefrusteerd en vaak ook moedeloos van. Dan stopte ik, stond stil bij mijn gevoel van moedeloosheid en frustratie, vanuit een ruimer perspectief. De volgende dag had ik voldoende motivatie om opnieuw te beginnen en dan kwam ik weer een stapje verder. Dan was ik weer even trots, en vervolgens zat ik weer vast. Maar ik werd me er wel van bewust hoe leuk het was om langzaam steeds een stapje verder te komen, in plaats van te wensen dat de site meteen af moest zijn en ik alles meteen moest kunnen. 

Ondertussen leerde ik omgaan met wel zes programma’s zoals een programma voor de hosting, om een logo te ontwerpen, het vullen van pagina’s, om de site te optimaliseren enz. Inmiddels ben ik enigszins los op al die programma’s en voel voldoende zelfvertrouwen om dingen die nog niet kloppen uit te proberen, zonder dat ik precies weet wat er gebeurt, terwijl er dingen plotseling helemaal fout kunnen gaan.

Wat leerde ik zoal?

Op meer meta niveau leerde ik hoe waar een aantal cliche’s over leren zijn, door ze bewust te ervaren.

  • Dat leren gepaard gaat met bewust onbekwaam zijn, en dat leren verdragen
  • Zorgen voor een vriendelijke, compassievolle bejegening van mezelf, onder andere door te mediteren en me af te stemmen op mijn basaal liefdevolle aard 
  • Mezelf elke keer als ik een stapje verder kwam te waarderen
  • Steeds tijdiger te stoppen als ik vastzat, alles loslaten en pas de volgende dag verder te gaan; na de nacht kwam vaak een nieuwe oplossingsmogelijkheid boven
  • Leren te vertrouwen op mijn vermogen om te leren
  • Dat iets nieuws leren stap voor stap en met vallen en opstaan gaat
  • Hoe het leren van een ‘nieuwe taal’ gaat
  • De sleutel was het liefdevol aanwezig zijn bij emoties die het proces opriep, zoals moedeloosheid, frustratie, teleurstelling, waardoor mijn identificatie met die emoties losliet, waardoor ik er niet in bleef hangen, en het proces bleef stromen.
  • Hoe belangrijk motivatie is en het hebben van een beeld als resultaat
  • De moed te hebben om te experimenteren, fouten te maken en fouten te herstellen
  • Dat leren zelfvertrouwen geeft en trots en blij maakt
  • Hoe leuk het creatieve proces van spelen met vormen, kleuren en teksten is
  • Dat leren een variant van puzzelen in zich heeft en ik hou van puzzelen
  • Om hulp te vragen als ik er echt niet uit kom
Leerstijlcirkel van Kolb

Als reflectief onderzoeker heeft het voor mij zin om mijn leerproces een theoretische context te geven. Daarvoor gebruik ik de leerstijlcirkel van Kolb.

leerstijlcirkel van Kolb

Kolb maakt onderscheid in vier typen leren: de waarnemer (of dromer), de denker, de toepasser (of beslisser) en de doener. Iedereen heeft een bepaalde voorkeurspositie. De waarnemer leert door het opdoen van concrete ervaringen, die te voelen en erop te reflecteren. De denker combineert observeren met abstract conceptualiseren. De beslisser leert door theorie te vertalen naar de praktijk, neemt het besluit om theorieën toe te passen zonder alle informatie te hebben. Ze zijn oplossingsgericht. Doeners leren door onmiddellijk aan de slag te gaan en te experimenteren op een actieve en intuitieve manier. Trial and error. Ze zijn niet bang voor het onbekende.

Om te leren kunnen we overal beginnen in de leerstijlcirkel van Kolb. In een ideaal leerproces moeten alle vier de kwadranten aan bod komen. Voor een vruchtbaar leerproces is het dus belangrijk de hele cirkel te doorlopen. 

Mijn voorkeurspositie is normaal gesproken die van denker en dromer. Ik ben iemand die eerst de handleiding leest voor ze begint. Maar de tutorial die ik beluisterde was niet echt een handleiding. Daarmee viel ik terug op mijn tweede voorkeurs positie, die van dromer. Bij het luisteren naar de tutorial begon ik bij voelen, contact met de emotie te maken en die waar te laten zijn. Daarna kon ik door. Gaande het proces ben ik meer en meer een toepasser en doener geworden, ik nam besluiten en ik durfde in toenemende mate te experimenteren. 

Ik ben blij verbaasd om te zien hoe mijn leerproces ging en hoe leuk het is om te leren en te spelen. De cliche’s die ik hierboven noemde zijn zo waar. Het resultaat is voldoening, zelfvertrouwen, plezier en een site waar ik tevreden en blij mee ben. 

Ben je nieuwsgierig geworden naar mijn site? Ga naar zijnwaarwijzijn.nl Hij gaat over Leren de verandering te zijn die we willen zien.